Joulukuun Hevosyrittäjäuutiset

20.12.2016 09:39

Hyvä palvelukokonaisuus rakentuu aidosta kohtaamisesta

-         joulukuun Hevosyrittäjäpäivillä pohdittiin asiakkuutta

Joulukuun Hevosyrittäjäuutisissa Veikan Kartanossa Mikkelissä pohdittiin, kuinka talliyritys voi erottautua ja luoda lisäarvoa asiakkaille.

 

Vaasan Yliopiston Minna-Maarit Jaskari herätteli hevosalan yrityksiä pohtimaan palvelukokonaisuuttaan aina mielikuvan luomisesta ongelmatilanteiden hoitoon saakka.

-          Hyvä palvelukokonaisuus rakentuu useasta osatekijästä ja palvelubrändi on enemmän kuin osiensa summa, Jaskari korosti.

Jaskari toi esille asiakkaan ja palveluyrityksen kohtaamisten ja vuorovaikutuksen keskeisen roolin. Asiakasarvo luodaan yhdessä asiakkaan kanssa, jokaisessa arkisessa kohtaamisessa.

-          Asiakkaan henkilökohtainen huomioiminen ja ilmapiiri ovat avainasemassa kokemuksen rakentumisessa. Yrityksen ja työntekijöiden pitää pystyä kohtaamisissa lunastamaan lupaukset, hän muistutti.

Tänä päivänä asiakkaan kokemukseen vaikuttavat yhä enemmän myös muiden asiakkaiden näkemykset.

 

Jaskari kannusti hevosalan yrityksiä hyödyntämään sosiaalisen median mahdollisuuksia markkinoinnissa. Sähköisiä kanavia voi hyödyntää myös asiakaspalvelussa, esimerkiksi julkaisemalla video miten meidän tallilla huolletaan varusteet tai tarjoamalla ratsastustuntia tukeva teoriaosuus blogin muodossa. Parhaimmillaan sosiaalinen media ruokkii tallin yhteisöllisyyttä.

 

Elämyksiä asiakkaille

 

Veikan Kartanon yhteydessä toimivassa hevosten valmennus- ja kuntoutuskeskus Stall Blombackessa asiakkaiden huomioiminen on avainasemassa. Yrityksen idea lähti yrittäjäpariskunta Kaisa Tupamäki-Kukkamon ja Vesa Kukkamon toiveesta kehittää hevosen omistamisen palveluita sekä henkilökohtaisesta kiinnostuksesta hevosten hyvinvointiin.

 

Yrityksen tavoitteena on erottua omistajille tarjottavien elämysten kautta, joka on paketoitu mukaan myös kimppatalleihin. Omistajat pääsevät paikan päälle tullessaan osallistumaan hevostensa arkeen ja käytössä on etäpalvelu, jonka kautta hevosen päivittäistä elämää voi seurata lähes reaaliajassa.

-          Asiakaslähtöisyyden pitää näkyä kaikessa tekemisessä. Tehdään töitä hevosen eteen, mutta halutaan samalla palvella omistajia, Tupamäki-Kukkamo linjasi.

Stall Blombackessa kansainvälisyys ja digitalisuus nähdään valtavana mahdollisuutena. Jo tällä hetkellä hevoskimpoissa on omistajia myös ulkomailta.

Yritys pyrkii maksimoimaan asiakkailleen tarjoaman elämyksen maalaismiljöön tarjoamilla elementeillä.

-          Suomen luonto ja rauha on kansainvälisessä yhteydessä iso juttu, Tupamäki-Kukkamo summasi.

Tulevaisuuden ennakointia

 

Luonnonvarakeskuksen Pasi Rikkonen herätteli hevosalan yrityksiä ennakoimaan tulevaisuuden muutoksia.


Hevosalan yrittäjien on hyvä pohtia, minkälainen asiakaskunta on lähitulevaisuudessa tai miten markkinat muuttuvat. Merkkejä tulevista trendeistä ei aina tarvitse hakea kaukaa, vaan jo omassa arjessa ja omien asiakkaiden kautta voi havaita muutostarpeita.

-          Jo kolmen kysymyksen kautta jokainen voi pohtia tulevaisuutta: minkälaisia vaihtoehtoisia kehityspolkuja näet tulevaisuudessa, minkälaista tietoa tarvitset ja mistä tietoa voi hankkia, pohti Rikkonen.

Investointien lisäksi yrittäjä voi varautua tulevaisuuteen esimerkiksi omaa tai työntekijöiden osaamista kehittämällä.


Luennot ovat katsottavissa tallenteina Uudistuva hevostalous –hankkeen YouTube-kanavalla: https://www.youtube.com/channel/UCxrhSAVBbkN9VzlOI_0SIXg

Luentomateriaalit  päivästä

 

Lisätietoja:

Anne Laitinen, Hippolis
puh. 040 7660 830, anne.laitinen@hippolis.fi

Sirpa Pussinen, Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK)
puh. 050 5749 207, sirpa.pussinen@hamk.fi

Markku Saastamoinen, Luonnonvarakeskus
puh. 029 532 6509, markku.saastamoinen@luke.fi

 

Uudistuva hevostalous -tiedonvälitys- ja yhteistyöhanke on saanut rahoitusta EU-osarahoitteisesta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta (2014–20). Projektin toteutuksesta vastaa HAMK yhteistyössä Luonnonvarakeskuksen ja Hippoliksen kanssa.