Verkkoluennot alkoivat

08.09.2016 11:21

Verkkoluentojen sarja käynnistyi 
– avauspäivässä aiheina vastuullisuus ja some

 

Uudistuva hevostalous – hankkeen verkkoluentojen sarja, Hevosyrittäjäuutiset, starttasivat 7.9. Mustialasta. Ensimmäisenä aiheena oli vastuullisuus ja viestintä. Luonnonvarakeskuksen Markku Saastamoinen pureutui hevosalan eettisyyteen ja Someco Oy:n Minna Valtari valotti sosiaalisen median mahdollisuuksia hevosyritysten näkyvyydessä.

 

Vastuullisuus on osa yritysten liiketoimintaosaamista käsittäen niin yhteiskunnallisen, sosiaalisen, ympäristöön ja talouteen liittyvät näkökulmat. Eettisyys on maailmanlaajuisesti nouseva trendi asiakaskunnan vaatimusten muuttuessa, johon yrittäjien on reagoitava. Huomioitavaa on, että terveet ja hyvinvoivat eläimet antavat parhaan taloudellisen vasteen yritystoiminnassa.

 

-          Yrityksen omien toimintatapojen, eläinten pidon ja käsittelytapojen lisäksi vastuullisuuteen vaikuttavat myös yrityksen hankkimat palvelut ja tuotteet, Saastamoinen valotti.

Asiakas tekee jatkuvaa valintaa eettisyyden ja edullisen hinnan välillä. Edullinen hinta voi tarkoittaa epäeettisiä valintoja yrityksen hankinnoissa.

 

Ammattietiikkaan kuuluu vastuullisuuden läpileikkaavuus kaikessa yritystoiminnassa aina verojen maksamisesta ja jämptistä talouden hoidosta eläinten, henkilökunnan ja yrittäjän hyvinvointiin.

 

Keskiössä eläinten hyvinvointi

Tänä päivänä hevosia pidetään joko ansaintatarkoituksessa mm. ratsastuskoulu-, matkailu- tai terapiakäytössä tai urheilu- tai harrastuseläiminä. Hevosalan eettisyyttä pohdittaessa keskiössä on hevosten hyvinvointi.

 

Hevosta hankkiessa tulisi miettiä eläimen koko elinkaari. Hevosten lopettaminen eettisenä kysymyksenä on osa hevosen hyvinvointia. Teurastaminen on suomalaisessa yhteiskunnassa hyväksyttävää.

 

-          Hevosen omistajakin voi nähdä, että on epäeettistä haudata 300 kiloa hyvää lihaa maahan, joka rasittaa myös ympäristöä. Hevosenliha on ekologiselta jalanjäljeltään pieni, Saastamoinen sanoi.

Lainsäädännön muutokset puhututtavat usein kiristyvien vaatimusten vuoksi. Lainsäädäntö määrittelee aina kuitenkin vain eläinten hyvinvoinnin minimitason. Kuluttajien käsitys eettisyydestä on huomattavasti enemmän kuin lainsäädännön vaatimukset.

 

-          Pitääkö hevosalalla olla omia eettisiä standardeja?, Saastamoinen kysyi.

Some - mieletön mahdollisuus

Minna Valtari Someco Oy:sta kertoi viestinnän muutoksesta ja yhteisöllisen median kanavien mahdollisuuksista yritystoiminnassa.

 

Yhteisöllinen media tarjoaa käyttöön helppoja ilmaisia työkaluja. Sosiaalisen median käyttöön otto ei ole vaikeaa: valitse kanavat ja mieti, miltä haluat yrityksesi näyttävän ja mistä asioista haluat viestiä. Viesteihin on reagoitava, eikä pelkästään negatiiviseen viestiin vaan myös positiivisiin postauksiin.

 

-          Somessa viesti kulkee ihmiseltä toiselle, mutta samalla iso yleisö on tavoitettavissa.

Talliyritysten henkilöityminen yrittäjään kannattaa hyödyntää.  Yrittäjä on yrittäjä 24/7, joten tällöin on luontevaa olla samassa roolissa myös verkossa. Hän kannusti yrittäjiä laittamaan rohkeasti oman persoonan peliin.

 

-          Näytä, miten elätte arvot todeksi. Läpinäkyvä sosiaalisen median käyttö on vastuullisuuden viestintää, Valtari korosti.

Somessa ei tarvitse olla ihmeellinen tai virheetön, riittää, että uskaltaa keskustella, kommentoida ja vastata – ja tarvittaessa pitää osata pyytää anteeksi. Tavallisista arkisista asioista kannattaa kertoa, sillä ne valottavat yrityksen jokapäiväistä aitoa elämää.

 

Suomen suosituin yhteisöpalvelin on Facebook, jota käyttää yli puolet suomalaisista. Twitter tavoittaa tehokkaammin median.

 

Viestinnän ammattilaisella oli selkeä näkemys yritysten yhteisöllisestä viestinnästä:

 

-          Kuluttajan silmissä yritystä ei ole, jos se ei ole Facebookissa. Kotisivut pitää olla kunnossa ja reaaliaikaisesti päivitetyt. Ja jokaisella yrityksellä olisi hyvä olla myös blogi.

Sosiaalisen median kautta voi markkinoida fiilistelemällä palvelua. Mikä mieletön mahdollisuus, kun ajattelee miten ylväiden eläinten kanssa talliyrittäjät arkeaan viettävät!

HAMK:n Sirpa Pussinen kertoi päivän päätteeksi, miten hevosyrittäjät kokevat vastuullisuuden arjessa.

 

Luennot ovat katsottavissa tallenteina Uudistuva hevostalous –hankkeen YouTube-kanavalla: https://www.youtube.com/channel/UCxrhSAVBbkN9VzlOI_0SIXg
Luentomateriaalit päivitetään http://hippolis.fi/uusihevostalous/verkkoluennot/menneet/

Pääyhteistyökumppanit

logo_toto.pnglogo_st1.pnglogo_agrimarket_racing.pngHu-7o-logot.pnglogo_lvi_vallo.jpgsiipiveikot_logo.pnglogo_biofarm.pnglogo_blackhorse.pngtilitoimisto-ollikainen.pngvermo.pnguusi hippos.pnglogo_allomeera2.pngwahlsten 1918.png

Tämä sivusto käyttää evästeitä, jotta voit käyttää sivustoamme parhaalla mahdollisella tavalla.